Початок цьогорічного опалювального сезону не став винятком з правила, введеного економічною кризою. Ще не в усіх помешканнях та соціальних установах температура відповідає стандартним нормативам. Втручання Президента України, який доручив уряду проаналізувати ситуацію в житлово-комунальному господарстві і вжити заходів щодо безперебійного теплозабезпечення житлового фонду та об'єктів соціальної сфери, а також поліпшити рівень оплати за надані послуги, активізувало процес як подачі тепла, так і пошуку шляхів унеможливлення таких явищ.
Найближчим часом у кожній адміністративно-територіальній одиниці мають бути створені комісії з перевірки обсягів, якості та вартості наданих житлово-комунальних послуг, розгляду питань погашення заборгованості за житлово-комунальні послуги, надання допомоги громадянам в оформленні субсидій, проведення відповідної роз'яснювальної роботи серед населення. До їх складу ввійдуть керівники підприємств житлово-комунального господарства, представники громадських організацій, спілки захисту прав споживачів, територіальних громад тощо.
Координацію цих питань покладено на Держкомітет з питань житлово-комунального господарства. Наша розмова із заступником голови комітету Володимиром РУДИМ.
— Володимире Петровичу, чому глава держави приділив особливу увагу проблемам житлово-комунального господарства?
— Передусім зазначу, що цьогоріч підприємства житлово-комунального комплексу, як ніколи раніше, були повністю готові до осінньо-зимового періоду. План технічних заходів по країні було виконано завчасно. Вже у вересні комітет зібрав нараду у Вінниці, на якій керівники підприємств комунальної теплоенергетики прозвітували про свою готовність до опалювального сезону.
У жовтні в різних областях пуск тепла варіювався, зважаючи на погодні умови. Скажімо, в Криму, Закарпатті, деяких інших територіях температура була ще високою, і недоцільно було витрачати енергоресурси. Водночас в ряді областей, зокрема Черкаській, Рівненській, Івано-Франківській, графіки теплоподачі виконувалися несвоєчасно.
Причина одна — досить жорстка позиція НАК «Нафтогаз України» та ДК «Газ України» щодо укладення договорів з підприємствами комунальної теплоенергетики на поставку природного газу. Справді, заборгованість наших підприємств перед газопостачальниками надзвичайно велика. Водночас ще більша заборгованість населення та інших споживачів житлово-комунальних послуг за водо-, теплопостачання і водовідведення.
Тож перед початком опалювального сезону було розроблено типовий договір про постачання природного газу між нашими організаціями. Однак НАК «Нафтогаз України» в липні висунув жорсткіші вимоги, не узгодивши свої дії з Держжитлокомунгоспом. Зокрема, вимагалося погасити заборгованість, оплатити поточні платежі і зробити передоплату. Вимоги в цілому нормальні і справедливі, за винятком передоплати — навіть за стабільної економіки ніхто цього не робить. Зрозуміло, що й інші завдання в короткий термін виконати неможливо. Як наслідок це стало причиною невчасної подачі тепла в деяких містах і областях країни.
— Яку роль у стабілізації цієї ситуації відводиться Держжитлокомунгоспу?
— Координатора. Ми розробили план дій не тільки для себе, а й для безпосередніх виконавців, оскільки підприємства житлово-комунального господарства підпорядковані передусім місцевим органам влади. У ньому ми відобразили своє бачення розв'язання завдань, поставлених у дорученні Президента України.
Так, для узгодження спільних дій проведено ряд нарад з представниками НАК «Нафтогаз України», міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, начальників галузевих управлінь облдержадміністрацій тощо. Створено міжвідомчу комісію з питань підготовки житлово-комунального господаства до роботи в осінньо-зимовий період. Проводиться моніторинг стану розрахунків за надані послуги та спожиті енергоносії в областях. Спільно з відповідними управліннями облдержадміністрацій відпрацьовуються шляхи поліпшення поточної оплати підприємствами галузі за спожиті енергоносії та погашення заборгованості.
— Як нині складаються ваші відносини з газопостачальниками?
— З 442 підприємств комунальної теплоенергетики 408 уклали договори з ДК «Газ України» на поставку газу на весь опалювальний сезон — це 78 відсотків. Тобто поставка газу пішла. Але позиція газопостачальників залишається незмінною — розрахуйтесь. У нашому комітеті створена міжвідомча оперативна група, яка збирає пропозиції з цього питання. Ми вноситимемо їх на розгляд Кабміну.
— І все-таки, Володимире Петровичу, не треба бути ясновидцем, щоб наперед спрогнозувати таку позицію «Нафтогазу України»...
— Держжитлокомунгосп з березня відпрацьовує ці питання з газопостачальниками через комісію з підготовки до зими. Розглядали ці питання на колегіях в облдержадміністраціях. Але, повторюся, вперше позиція газопостачальників була такою жорсткою, передусім у питанні передоплати.
— Можливо, це дасть змогу нарешті приступити до погашення заборгованості... Цікаво, які ваші пропозиції щодо неплатників?
— У заходах передбачається ряд механізмів щодо поліпшення оплати за житлово-комунальні послуги. Нині по Україні можна вийти на 90 відсотків оплати. В усякому разі, в нас є бачення шляхів досягнення цього.
— Чи є розуміння в цих питаннях місцевих органів влади, адже, саме вони повинні працювати з населенням?
— Так. Підтримку відчуваємо в багатьох адміністраціях та інших органах місцевої влади. Головне, зникає поділ на «нашу» і «не нашу» справу, адже ми всі разом працюємо для забезпечення комфортних умов населення.
— Чи є у вас зв'язок на рівні громадянина. Інколи, на жаль, до місцевої влади добитися важче, ніж до Києва.
— До нас можна звертатися з будь-яких питань, якщо вони належать до нашої компетенції. До їх вирішення підключаємо управління житлово-комунального господарства облдержадміністрацій і контролюємо, щоб заявник одержав відповідь.
Чимало звернень громадян стосуються питань, які ще законодавче не врегульовані або містять суперечності. Такі ситуації також потребують роз'яснення. Аби усунути неузгодження, ми розробили пакет нормативно-правових актів. Частина з них вивчається урядовими підрозділами, інша — у Верховній Раді, ряд положень доопрацьовуємо. Зокрема, Правила надання послуг населенню з тепло-, водопостачання та водовідведення, на які було чимало нарікань. Зміни в них передбачають урахування пропозицій громадян.
— Крім вимог газопостачальників, яких ще негараздів слід чекати споживачам протягом зими. Яка ділянка галузі найвразливіша?
— Корективи може внести стихія. Для її подолання створено оперативний штаб та затверджено заходи спільних дій з підрозділами МНС та регіональними галузевими управліннями. В кожній області такі ситуації контролюють спеціальні комісії.
— Насамкінець хочу запитати, яка ситуація із забезпеченням теплопостачання в країні?
— Щодекадне в Держжитлокомунгосп надходить повна інформація про стан теплопостачання. Але вона все одно запізнюється, бо тепло підключається щодня. |